Usein käytetyt mutta toimivat elokuva kliseet

Oletko koskaan katsonut elokuvaa ja dramaattisessa käännekohdassa huudahtanut ”No mutta minä ARVASIN, että näin tapahtuu!”? Et ole yksin! Mutta vaikka elokuvissa usein käytetään kliseitä, se ei tarkoita, että elokuvat ovat tylsiä. Oikeastaan, psyykkisesti ihmiset nauttivat siitä, että tarina kulkee moraalin ja karman skeemoja pitkin – hyvä ja/tai rakkaus voittaa, ja paha paljastuu ja saa rangaistuksen. Jos elokuvasi käsikirjoittamisessa on ilmennyt mutkia, etkä ole varma, miten mennä eteenpäin, näiden parin kliseen (tai niiden vastakohdan!) lisääminen tarinaan saattaa auttaa.

Päähenkilö uhrautuu toisten puolesta.

Tony Stark, Frozenin Anna, T-800 Terminaattorissa, Star Wars: Rogue Onen KAIKKI päähenkilöt… Päähenkilön uhrautuminen toisten puolesta ei jätä ketään kylmäksi. Tämä on erityisen vaikuttavaa silloin, kun päähenkilö uhrautuu syyllisen henkilön puolesta, tai jonkun, joka ei katsojan mielestä ansaitse uhrausta. Usein jonkin kikan kautta selviää, ettei päähenkilö sittenkään kuollut, ja tämä on hyödyllinen veto varsinkin silloin, jos haluatte vielä jatkaa hänen tarinaansa toisessa osassa. Mutta tietysti kaikkein dramaattisimman lopun saatte elokuvalle, jos päähenkilö kuolee oikeasti.

Väärinkäsitykset ja puolitotuudet

Varsinkin ihmissuhdedraamat käyttävät väärinkäsitysten ja vahinkojen kliseitä luodakseen lisää solmuja ihmissuhteisiin ja mielenkiintoa tarinaan. Rakastavaiset ymmärtävät tilanteen väärin, tai erään kirje katoaa postissa, jättäen toisen pimentoon tärkeän asian oikeasta laidasta. Elokuva-ohjaaja voi näyttää katsojalle molempien puolet, tai vain yhden, luoden katsojalle vahvan puolueellisuuden, kunnes totuus tulee ilmi. Esimerkiksi Passengers elokuva, jossa Chris Prattin hahmo herättää Jennifer Lawrencen hahmon kesken 120 vuoden avaruusmatkaa, joka hänen oli tarkoitus viettää unessa, olisi voinut olla aivan erilainen, jos se olisikin kuvattu Jenniferin näkökulmasta, joka vasta paljon myöhemmin saa kuulla Chrisin puolen tarinasta.

Käytätkö näitä kliseitä tai niiden muunnelmia elokuvaprojektissasi? Meitä kiinnostaisi kuulla siitä, jätä meille kommentti!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Usein käytetyt mutta toimivat elokuva kliseet

Oletko koskaan katsonut elokuvaa ja dramaattisessa käännekohdassa huudahtanut ”No mutta minä ARVASIN, että näin tapahtuu!”? Et ole yksin! Mutta vaikka elokuvissa usein käytetään kliseitä, se ei tarkoita, että elokuvat ovat tylsiä. Oikeastaan, psyykkisesti ihmiset nauttivat siitä, että tarina kulkee moraalin ja karman skeemoja pitkin – hyvä ja/tai rakkaus voittaa, ja paha paljastuu ja saa rangaistuksen. Jos elokuvasi käsikirjoittamisessa on ilmennyt mutkia, etkä ole varma, miten mennä eteenpäin, näiden parin kliseen (tai niiden vastakohdan!) lisääminen tarinaan saattaa auttaa.

Päähenkilö uhrautuu toisten puolesta.

Tony Stark, Frozenin Anna, T-800 Terminaattorissa, Star Wars: Rogue Onen KAIKKI päähenkilöt… Päähenkilön uhrautuminen toisten puolesta ei jätä ketään kylmäksi. Tämä on erityisen vaikuttavaa silloin, kun päähenkilö uhrautuu syyllisen henkilön puolesta, tai jonkun, joka ei katsojan mielestä ansaitse uhrausta. Usein jonkin kikan kautta selviää, ettei päähenkilö sittenkään kuollut, ja tämä on hyödyllinen veto varsinkin silloin, jos haluatte vielä jatkaa hänen tarinaansa toisessa osassa. Mutta tietysti kaikkein dramaattisimman lopun saatte elokuvalle, jos päähenkilö kuolee oikeasti.

Väärinkäsitykset ja puolitotuudet

Varsinkin ihmissuhdedraamat käyttävät väärinkäsitysten ja vahinkojen kliseitä luodakseen lisää solmuja ihmissuhteisiin ja mielenkiintoa tarinaan. Rakastavaiset ymmärtävät tilanteen väärin, tai erään kirje katoaa postissa, jättäen toisen pimentoon tärkeän asian oikeasta laidasta. Elokuva-ohjaaja voi näyttää katsojalle molempien puolet, tai vain yhden, luoden katsojalle vahvan puolueellisuuden, kunnes totuus tulee ilmi. Esimerkiksi Passengers elokuva, jossa Chris Prattin hahmo herättää Jennifer Lawrencen hahmon kesken 120 vuoden avaruusmatkaa, joka hänen oli tarkoitus viettää unessa, olisi voinut olla aivan erilainen, jos se olisikin kuvattu Jenniferin näkökulmasta, joka vasta paljon myöhemmin saa kuulla Chrisin puolen tarinasta.

Käytätkö näitä kliseitä tai niiden muunnelmia elokuvaprojektissasi? Meitä kiinnostaisi kuulla siitä, jätä meille kommentti!